Фото © з архівів авторки
Фото © з архівів авторки
злата ніби
ліхтарні вулиці вкриває порох,
один мій навушник розряджається швидше за інший,
ми з тобою незнайомі ще пʼять років.
що б ти робила,
якби час можна було вертати назад —
принести на крайню касу,
сказати:
мені дістався бракований,
мені такий не треба,
я зберегла чек, але всі цифри стерлися,
канули в лате, що я купила на ярмарку,
коли ще не знала твого імені.
що б я робила,
якби мій бракований час неохоче прийняли –
мої недописані історії,
конспекти чужих жартів,
закорковані пляшки з бажаннями,
сфотографований сміх,
сльози
сльози
сльози —
запакували у картонну коробку та з усіх сторін обмотали скотчем,
написали б: всередині щось крихке,
перевозити обережно
і не відкривати,
навіть якщо дуже сильно хочеться.
натомість мені б видали кілька порожніх квитків —
ось,
встигни в перший вагон
або останній літак,
поїдь в іншу країну,
вивчи іншу мову,
запиши свої сни і назви їх віршами,
зустрінь інших людей і змусь їх себе любити,
щоб це вони стояли у черзі на касу повернення
за твоєю спиною,
щоб не хотілося обертатися,
повертатися.
але мій втрачений час не переписується –
лише зажовується програвачем і стає коротшим.
бажання з пляшок розбиваються,
сміх вицвітає,
сльози
щось
сльози —
історії без кінця
закінчуються за замовчуванням.
у вашого часу сплив термін придатності.
вибачте,
ми не можемо його прийняти.
шкода.
доведеться
стояти на запорошеній ліхтарній вулиці
із одним навушником, що голосніший за інший,
і чекати ще пʼять років.
пам’ять викидає мене на берег
каламутним уламком зеленого скла.
хтось ходить пляжем з металошукачем,
вивертає пісок назовні.
пам’ять викидає мене
пластиковим пакетом
на центральну площу величезного міста,
у світло неонових вивісок.
на небі жодного сузір’я,
я вперше забуваю дорогу додому,
ми ловимо феєрверки очима,
розкушуємо кольорові камінці,
ховаємо одне від одного свої життя.
скажи мені, що ти ніколи не —
бо я ніколи не
хотіла припинити дихати
сильніше, ніж зараз.
пам’ять викидає мене
піском на зледенілі вулиці.
я на них вперше і востаннє.
ти розводиш мій чай снігом замість цукру,
я носитиму твоє дихання в протилежній від серця легені
ще кілька днів,
допоки не розберу свою валізу.
якщо мене втопчуть у асфальт, ти по мені —
заплачеш —
можливо,
я теж плакатиму по тобі,
коли настане весна.
пам’ять викидає мене
велосипедним дзвінком в каламутний канал
під крики чайок
і лайку місцевих.
ти вислизаєш із мого об’єктиву
у калюжу на бруківці.
я взута не по погоді
намотую петлі мостами
і затягую.
у цьому місті я завжди ковтаю сльози,
і мертві квіти,
і чужий задушливий дим,
і брехню,
і кажу, що все буде добре,
і думаю, що я це пам’ятатиму —
годинник на ринковій площі,
вино з пластикових пляшок,
вузькі будинки,
дивні трамваї,
усі мої слова
неправильні,
ти забудеш їх раніше,
аніж я зайду в дьюті фрі.
я пам’ятаю
і тримаю зло
міцніше, ніж твою руку —
його в мене вже ніхто не забере.
нам нема про що говорити,
і всі музеї закриті.
подаруй мені щось на
пам’ять
кидає мене
наодинці з собою.
я ходжу пляжем із металошукачем
і збираю каміння.
літо закінчиться,
ти поїдеш,
а я залишуся, —
кажеш ти мені.
повітря пахне грозою,
я ще нічого не знаю про світ.
у кращих обставинах
наші шляхи ніколи не перетинаються,
я не дзвоню тобі вночі,
ти не здаєш мене лікарці невідкладної допомоги,
ми лиш тавруємо одне одного ввічливими усмішками,
і питаємо, як справи,
не слухаючи відповідей.
у кращих обставинах
мій автобус, їдучи серпантином,
вилітає за межі траси,
всі відбуваються легким переляком,
окрім мене.
ти читаєш про мене в новинах —
трагічна втрата невідомого життя —
і забуваєш до обіду.
літо закінчиться,
ти поїдеш,
а я залишуся, —
кажу я тобі.
повітря пахне цвітом акації
і підпаленим сміттєвим баком під вікнами.
я думаю, що знаю про світ усе.
бо знати про світ
насправді
треба не так вже й багато:
лише те,
що він завжди обертатиметься
у протилежному мені напрямку,
а я стоятиму на місці,
задихаючись від бігу.
знати про світ
треба те,
що червоне переться окремо від білого,
дружба починається з доторку рук і закінчується доторком губ,
передбачення з печива завжди збуваються,
грошей ніколи не вистачає,
а вибачення нічого не значать,
коли їх приводів не виправити.
я думаю, що знаю про світ усе —
лише трохи запізно.
я складаю каталоги похибок,
колекціоную коректори,
клей в олівцях і канцелярські ножі,
книги обліку зворотної хронології
з тонкими сторінками.
хтось оцінюватиме охайність —
краще переписати начисто
з самого початку.
та в кращих обставинах
я пишу пісні,
пробігаю п’ять кілометрів щоранку,
пам’ятаю кожен день народження,
здаю пластик, старий одяг і власну кров,
щоночі ходжу край води
і дивлюся на зорі,
не думаючи про те, хто бачить їх зі мною.
у кращих обставинах
мене не душать власні слова,
я маю на два татуювання менше,
не боюся чужого сміху на вулицях,
дзеркал та павуків,
пишу лівою рукою,
не шукаю підступу в доброті
і переходжу дорогу
лише на зелене світло.
у кращих обставинах
я не маю вигадувати,
як говорити про те,
про що говорити не хочу,
а не говорити не можу,
виписувати шифри й кодові імена,
відправляти димові сигнали
й оглядатися на власну тінь,
перевіряючи,
чи її сліди
досі
співпадають із моїми.
у кращих обставинах
ніхто не їде,
і все залишається
так, як є —
а я ніколи
не дізнаюся нічого
про світ.
я зламаний диктофон,
плівка в якому ніколи не зупиняється,
палімпсест магнітних хвиль.
розкажи мені про себе.
про те, ким ти є, і те, ким ти станеш,
бо це те, чим ти маєш стати.
я програю тобі те, ким я була,
і ким я мала б стати,
та зажую те, чим я є.
розкажи мені про свій дім.
про заходи сонця, відображені у вікнах навпроти,
крики дітей надворі,
запах кави та кориці на кухні.
я запишу його коридори на плівку,
оселюся привидом у передпокої
між поворотом ключа
та відкриттям дверей.
я програю тобі
свої нездійсненні ідеї та нездійснені бажання,
завчені закляття,
здатні зачарувати кого завгодно,
мрії на тріскотливій плівці.
розкажи мені про свою сім’ю.
про те, як познайомилися твої батьки —
у розпалі бабиного літа,
тому ми знайомимося весною,
бо має бути якась симетрія,
якась логіка,
кістяк для історії,
який я вкрию словами
й спов’ю спогадами.
я програю тобі
десятки варіантів можливого майбуття —
кілометри магнітної стрічки
нашої спільної дорослості,
сповненої квитанцій за комуналку,
спонтанних поїздок,
сірого затишку спальних районів,
поділених на двох жартів
вигаданими лише заради них мовами,
сварок і примирень,
завжди примирень.
розкажи мені про своє життя.
я змонтую його на свій смак,
підготую паузи до своїх реплік
і забуду їх записати,
тож потім не зможу згадати,
чи говорила насправді хоч щось.
розкажи мені про нас.
перепиши мене наново,
і я програю тобі
щось,
бо я завжди й в усьому
тобі програю.
розкажи мені, що я скоро про це забуду,
поки я відмотую запис
до самого початку.